למה חשוב לעסות ולהניע את התינוק?

מאת: יפה בונויט

למה חשוב לעסות ולהניע את התינוק?

המגע והתנועה הם יסודות החיים שלנו, עוד בהיותו ברחם מקבל העובר עיסוי תמידי מדפנות הרחם, ונע כל הזמן לקצב דפיקות הלב ותנועות הגוף של אימו, ולכן טבעי שהתהליך הזה ימשיך גם אחרי הלידה.
פרושה של המילה מסג' הוא עיסוי העור, בתהליך ההתפתחות העוברית המוח ורקמת העצב של הגוף נבנית מאותו תא של עור, לנגיעה וגירוי העור יש השפעה מעמיקה על האדם ברמה הפיסית, נפשית ורוחנית. העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף והוא גדוש בחיישנים עצביים למגע עדין, מגע כבד, לחץ, חם, קור וכאב.

המערכת החיסונית

תנועת הנוזלים בגוף שנגרמת כתוצאה מהמגע, הוויבראציות, התנודות והתנועה מחזקים את המערכת החיסונית ומנקים את מערכת הנשימה.

המערכת הנפשית

הנגיעה הרצופה בכל הגוף כולו מגדירה את גבולות הגוף שמשתנות כל הזמן בתהליך הגדילה, כאשר גבולות הגוף ברורים דימוי הגוף ברור יותר. דימוי הגוף זוהי תמונת הגוף כפי שמצטיירת במוח, כאשר דימוי הגוף ברור יותר האגו ברור יותר ואז גם הביטחון העצמי חזק יותר.

מערכת הגדילה

מגע בסדר מסוים וברצף מסוים למשך זמן קבוע של לפחות 10 דק', שמתבצע באופן ימיומי, גורם להפרשת הורמון הגדילה מהמוח אל הגוף. במחקר שנערך על פגים, נמצא שתינוקות שמקבלים עיסוי בכל יום כ-15 דק' גדלים בכ- 45% יותר מתינוקות שאינם מקבלים עיסוי.

מערכת העיכול

מערכת העיכול, שלא עבדה לפני הלידה, מתחילה את פעילותה מיד אחרי הלידה. תהליך הסתגלות והלמידה של המערכת את עבודתה לוקח כ- 12 שבועות. המעי הדק שהוא צינור ארוך ומפותל בהתחלה עדיין צר וסגור, מעבר המזון לא עובר בצורה חלקה, עיסוי, תנועה, לחיצה מגמישים את הצינור הארוך הזה , עוזרים לזרימה טובה יותר ובכך מפחיתים את כאבי הבטן.
נגיעה ולחיצה בנקודות לאורך הגוף מגיעה דרך ערוצי האנרגיה גם אל האברים הפנימיים, החיוניים , מפעילה ומחזקת את התפקודים של כל המערכות.

המערכת הקוגניטיבית

מעקב אחרי כמה חושים יחד למשך כ- 7-10 דק' מפתח את המערכת הקוגניטיבית. כאשר התינוק מביט על פני ההורה הוא מפעיל את חוש הראיה, מקשיב לקולו, חוש השמיעה, מרגיש את מגע ידיו, חוש המישוש, מריח את ריח השמן, חוש הריח, הפעלה מתואמת של כל החושים בו זמנית לאורך זמן מפעילה את מערכת הזיכרון והלמידה.

למה חשוב לעסות ולהניע את התינוק?

המערכת העצבית

שכבות המיאלין שמקיפות את מסלולי העצב, מתרבות בעזרת תנועה במרחב, הנפות והיפוכים. ככל ששכבות אלה רבות יותר כך גם המסר העצבי טוב יותר.

התמצאות במרחב

תנועה במרחב תוך הסתכלות סביב, מעודדת את ההתמצאות המרחבית. תחושה הנקלטת מהשרירים הגידים ומערכת שיווי המשקל מאפשרת למוח להבחין בתנועה ולקבוע את מיקום הגוף וחלקיו במרחב.

מערכת שיווי המשקל

המערכת החושית הראשונה המצפה עצמה במיאלין, היא מערכת האוזן הפנימית השולטת בחוש התנועה והאיזון.
תנועה על בסיסים משתנים מעודדת את התפתחות מערכת שיווי המשקל.

המערכת המוטורית

המערכת המוטורית כוללת את השרירים והעצמות ומסלולי התנועה. נגיעה בשריר והפעלתו גורמים לזרימה של דם וחמצן לשריר ובכך להתחזקותו. התהליך המוטורי כולל הרמת ראש, התהפכות מבטן לגב ולהיפך, הושטת יד, החזקת רגל, זחילת גחון, זחילת שש, התיישבות עצמאית, עמידה, הליכה וכד'.

חיזוק העצם

לחץ של שריר על עצם מעורר ומעודד את יצירת הסידן בעצם. נגיעה בשריר והנעתו גורמת ללחץ על העצם ובכך ליצירת סידן וחיזוק העצם. נמצא שתרגול מיוחד של ששת המפרקים הגדולים, תורם לבניה וחיזוק העצם, להגברת רמת הלפטין ולגדילה מהירה יותר אצל פגים.

חיזוק הקשר בין ההורה לתינוק

דרך המגע והתנועה נוצרת שפה בלתי מילולית בין ההורה לתינוק. מגע וגרייה טקטילית גורמים להפרשת הורמונים האחראים על תהליכי גדילה, ספיגת מזון וגדילה פיסית. כאשר ההורה רואה שהתינוק נהנה הוא מקבל תחושת סיפוק והנאה וכך מתחזק הקשר ביניהם.

איתור וטיפול בבעיות בהתפתחות

מגע ותנועה יכולים לעזור במצבים של היפר והיפו טונוס, כמו גם טורטיקוליס, חסר איזון בשרירי הצוואר הגורם להטיית הראש לצד מועדף.
מורה מקצועית גם תדע להפנות לאבחון וטיפול במקרה של בעיה הדורשת התייחסות מקצועית, שלעיתים קרובות ההורים לא מבחינים בה.

טיפ: חשוב לזכור! מומלץ להשכיב תינוקות על הבטן, על משטח קשיח, שדה ראיה פתוח, ומשטח שאינו מתקמט,כ- 80% מזמן הערות.
הכותבת הינה מורה ליוגה ועיסוי לתינוקות, מנחה בדארמה שיעורי יוגה התפתחותית לתינוקות, מרכזת ומלמדת בקורס המורים ליוגה התפתחותית לתינוקות בדארמה. עוד על יפה תוכלו לקרוא בדף המורים שלנו

כנסו למידע נוסף –

יוגה התפתחותית ועיסוי לתינוקות
קורס המורים ליוגה התפתחותית לתינוקות בדארמה

You are currently viewing למה חשוב לעסות ולהניע את התינוק?

כתיבת תגובה