כתבה לעיתון קול המדע מאת ניר וענת רז
היוגה, מלבד היותה מצויינת לבריאות הגוף והנפש ולתחזוקת גוף חזק, בריא וגמיש לאורך השנים, יכולה לסייע בצורה משמעותית גם בתהליכי ירידה במשקל. לרוב כשאנחנו חושבים על יוגה לא עולה במוחנו הרעיון של חיטוב שרירים או עבודה על סיבולת לב- ריאה, אך ביוגה בהחלט יש גם את המרכיבים האלה, בנוסף ליתרונות אחרים שמסייעים לירידה במשקל.

תירגול היוגה הינו פעילות גופנית מתונה המבוצעת לאורך זמן (בין שעה ורבע לשעתיים). תרגול זה משלב תנועה נשימה ושהיה בתנוחות יוצר שילוב מנצח של סיבולת לב ריאה, חוזק שרירים ושיפור תיפקודן של מערכות פנימיות כמו מערכת הדם, המערכת החיסונית מערכת העיכול ועוד.
פעילות מתונה לאורך זמן עדיפה על פעילות מאומצת לטווח קצר, שכן היא עובדת על שריפת השומנים, ולא על שריפת מאגרים זמינים של פחמימות כמו בפעילות קצרה ומאומצת. ביוגה ישנם תרגילים דינאמיים המשלבים בין תנועה ונשימה, מעלים את הדופק ואת חום הגוף ויוצרים שריפה מוגברת של קלוריות. היוגה גם מעודדת גם את חילוף החומרים על ידי יצירת תפקוד טוב יותר של המערכות הפנימיות, כך למשל, בתנוחות פיתול מפריש הלבלב אינסולין אשר מגביר את פירוק הסוכרים, ותנוחות הפוכות מסייעות לפעילות תקינה של בלוטת התריס האחראית בין היתר על קצב חילוף החומרים בגוף. תנוחות רבות מגבירות את פעילותה של מערכת העיכול ומזרימות אליה דם רב, דבר שמשפר את הניצול של חומרי המזון ומפחית את ייצור השומן. בנוסף, יצירת חום במהלך התרגול מטהרת ומנקה רעלים המצטברים בגוף ומאפשרת את הפרשתם עם הזיעה.
היוגה גם מחזקת את השרירים בגוף. ככל שרקמת השריר מפותחת יותר כך כמות הדם והאנרגיה שהיא דורשת גדולה יותר, והיא שורפת יותר קלוריות (גם במנוחה)- חשוב לציין שביוגה מפתחים גם שרירים עדינים ופנימיים שלא מגיעים כלל למודעות אליהם בחדר כושר או שיעורי התעמלות. אנשים רבים נראים עם השנים מלאים יותר עקב התרופפות של שרירי הבטן, המותניים, הגב ורצפת האגן, ועבודה ממוקדת על שרירים אלו (גם על השרירים הפנימיים והמייצבים) מעצבת את הגוף ואוספת אותו פנימה- מה שתורם כמובן למראה אסוף וחטוב יותר.
היוגה מאפשרת גם השקטה של התודעה, מודעות גבוהה יותר והקשבה לגוף ולצרכיו. לרובנו יש את הידע הנחוץ על מנת לרדת במשקל, אך רק כאשר מגיעים למודעות והקשבה יש אפשרות להשתמש בידע זה (כולנו יודעים, למשל, שחטיפים אינם בריאים לנו, אך לא מסוגלים להשתמש בידע זה כל עוד איננו קשובים לגוף ולצרכיו). במקרים רבים משמש האוכל תחליף לצרכים רגשיים או רוחניים, והיוגה ממלאת צרכים אלו ובכך פותרת אותנו מהצורך למלא אותם על ידי אכילה. כמובן שתודעה שקטה יותר והתנהלות יומיומות שיש בה פחות מתח (סטרס), יוצרת תפקוד טוב יותר של המערכות הפנימיות ושל מנגנוני תחושת הרעב והשובע. כאשר מסיימים שיעור יוגה לרוב אין צורך מיידי לאכול, וגם כאשר יש צורך כזה לרוב נפנה באופן טבעי למאכלים בריאים יותר, קלילים יותר ומועילים יותר לגוף.
לסיכום, תרגול יוגה בצורה עקבית לאורך זמן תורם לשיפור סיבולת לב- ריאה, לחיזוק וחיטוב הגוף, לשיפור תפקוד המערכות הפנימיות, להעלאת המודעות לגוף ולצרכיו, להפחתת הצורך באכילה מוגברת ולאורח חיים בריא ומאוזן.


הכותבים: ניר וענת רז, מורים ליוגה ומנהלי מרכז דארמה ליוגה ברחובות