עקרונות שיטת התחנות

"שיטת התחנות" פותחה על ידי שירלי בנטואיץ', מורה ליוגה להריון ודולה. השיטה משלבת בין עקרונות הלידה הפעילה לבין עקרונות היוגה והיא מתמקדת בהקניית טכניקות של נשימה בשילוב עם תנוחות ודרכי תנועה לזמן הלידה. אלה מתורגמים ל- 10 תחנות הניתנות לתרגול בזמן הצירים עד האפידורל או עד לפתיחה מלאה.


מטרת השיטה:

* לסייע ליולדת לקדם, ככל האפשר, את הלידה, באמצעות כלים שתורגלו כבר בתקופת ההריון.
* ייחודיות השיטה היא בכך, שבקורסי הכנה ללידה על פי "שיטת התחנות" תלמד כל יולדת באופן ממוקד, בהיר וקונקרטי מה המשמעות של כל טכניקת נשימה ותנועה. כיצד טכניקות אלה מסייעות, ועל מה ובאיזה אופן הן עובדות.
* לכל תחנה יש לפחות כ- 4 וריאציות לביצוע, כך שהיולדת מגיעה ללידה עם ארגז כלים עשיר ומגוון, ובעיקר פרקטי.
* מכיוון שתרגול התחנות מוטמע כבר בתקופת ההריון, ומבחר האפשרויות לתרגול הינו גדול – תוכל כל יולדת לבחור איך, ובאילו כלים להשתמש באופן שמתאים ספציפית לה.

העקרונות הבסיסיים של "שיטת התחנות":

10 תחנות– השיטה כוללת 10 תחנות, כאשר לכל תחנה וריאציות שונות.התחנות מותאמות לתרגול של היולדת עם בן הזוג, דולה, מיילדת וכו', או לתרגול עצמאי.

ארגז כלים– 10 התחנות הן למעשה ארגז כלים לשעת הצירים. אין צורך לזכור את כל התחנות. נבחר 3-4 תחנות בהן נעים ונוח לנו במיוחד. יחד עם זאת, כל תחנה עובדת על משהו אחר שתומך, עוזר ומקדם את תהליך הלידה. לכן מומלץ להחליף תחנה כל 20 דקות. התחנות אינן מחולקות על פי שלבי הלידה, והשימוש בהן ישתנה מיולדת ליולדת.נלמד את כל התחנות בתקופת ההריון, ובזמן אמת נבחר את המתאימות לנו.

3 תחנות מפתח– מתוך העשר, ישנן 3 תחנות "מפתח", בהן מומלץ להתמקד. תחנות המפתח משלבות בתוכן את מירב המרכיבים, המקדמים את תהליך הלידה. הן נגישות ביותר, תומכות ומתאימות לכל זמן הצירים.
מתי מתרגלים?– בשלב המוקדם של הלידה (כאשר הצירים עוד לא ממש חזקים) אפשר ועדיף עדין לנוח, אפילו בזמן הציר עצמו. כאשרהצירים יתחזקו וליולדת יהיה קשה לשכב, זה הזמן בו נתחיל לתרגל את התחנות. התרגול של התחנות יתבצע בבית, במכונית, בדרך לבית החולים, במעלית, בדלפק חדר הלידה, בחדרמוניטור וכמובן בחדר הלידה. נתרגל תחנות עד האפידורל או עד לפתיחה מלאה. התרגול יתבצע רק בזמן הצירים עצמם. בין ציר לציר נחים.

בין ציר לציר- ביןציר לציר מומלץ לנוח ולאגור כוחות. לרוקן את שלפוחית השתן ולהרבות בשתייה. כדאי להצטייד בבקבוק ספורט ממנו נוח יותר לשתות בשכיבה. נקום ונתרגל את התחנות רק כשמגיע ציר.

שילוב של תנועה ונשימה- כל תחנה משלבת תנועתיות עם נשימה. לאורך כל תרגול התחנות, דאגו לנשום, לנשום, לנשום- נשימות צירים. תנועות האגן המלוות כל תחנה יהיו מעגליות, על מנת לקדם את ראש התינוק אל תעלת הלידה. נושמים ומנסים לתאם נשימה לתנועה- הריכוז בנשימה ובתנועה עוזר להתקדמות הלידה ומסיח את הדעת מעוצמת הציר.
כל תנועות הפה- נשיפות דרך הפה, קולות נמוכים, אנחות, פיהוקים, שירה, צחוק, נשיקות- עוזרות להרפות את שרירי רצפת האגן.

הליווי בלידה– היולדת יכולה לתרגל את התחנות באופן עצמאי, אך מומלץ לתרגל אותן עם מלווה: בן זוג, דולה- תומכת לידה, מיילדת, חברה וכו'. התרגול יחד תומך ביולדת, ומאפשר למלווה להיות שותף פעיל ומשמעותי בתהליך הלידה.

כתבה מאת ענת רז על שיטת התחנות- מתוך עיתון "נולדים"
עוד על שיטת התחנות תוכלו לקרוא באתר של שירלי בנטואיץ' מפתחת השיטה
www.yogaforbirth.co.il

השארת תגובה