יוגה באמצע העבודה

סדנת יוגה קבוצתית לעובדים תורמת לאיכות העבודה

כתבה שפורסמה בעיתון "קול המדע", דצמבר 2007

work_yoga_01

מרכזי יוגה רבים בעולם יושבים בתוך אזורי תעשייה עתירי ידע, מתוך הכרה שדווקא לאנשים העובדים במקומות אלה, שיום עבודתם מתאפיין בשעות ארוכות, נסיעות רבות ומתח גבוה, נותנת היוגה מענה ואיזון.

באמצעות היוגה אפשר ללמוד, למשל, שלא צריך לטוס להודו או לשבת על חוף הים כדי להירגע ולמצוא את שלוות הנפש. גם בלב פארק תעשייתי, כמו פארק המדע, אפשר ללמוד טכניקות באמצעותן יוכלו להביא את הים או את הודו, או כל מה שעושה להם טוב, אל המקום שבו הם נמצאים.

work_yoga_02

יוגה היא לא רק דרך להירגע אחרי או באמצע יום מטורף, אלא היא בעיקר מקור אנרגיה בלתי נלאה. אנשים שפותחים את הבוקר עם שיעור יוגה יתחילו את יום עבודתם עם הרבה יותר כוחות. אחת הפעילויות הרווחות כיום באזורי תעשייה היא סדנה קבוצתית ל
מקומות עבודה. אמנם, אצל חלק מהמנהלים עדיין קיים מחסום וקושי לשחרר את העובדים לסדנה כזו באמצע היום, אבל יותר ויותר חברות מגיעות להכרה כי היוגה אינה בבחינת עוד צ'ופר לעובדים, אלא תורמת במישרין לאווירה של שיתוף פעולה, להעלאת איכות העבודה, ולטווח ארוך, להישגים גבוהים לחברה.

היוגה במקומות עבודה מקבלת כיום הכרה כמו זו שקיבל הכושר בשנות ה-80, כאשר חברות השקיעו בבניית חדרי כושר בתוך המבנה עצמו, זאת על בסיס מחדרים שהוכיחו כי עובדים שעושים כושר במהלך היום חוזרים לעבודה רעננים ויעילים יותר.

היוגה היא אמצעי תקשורת בין-אישית, המאפשר לאנשים העובדים באותו מקום להכיר אחד את השני, לסמוך אחד על השני. היא שוברת מחסומים וסטיגמות, מקרבת אנשים ותורמת לאווירה של שיתוף פעולה בתחומי עבודה תחרותיים המאופיינים בהתנהלות במתח גבוה.

יוגה היא דרך לנווט אנרגיות, כדרך לאיזון, כמקור אנרגיה, כזמן איכות עם עצמנו או כדרך להתחבר לקבוצה. זוהי דרך להכיר את עצמנו וזולתנו, בה לומדים לקחת מהיוגה את מה שמתאים לנו. בניגוד לדעה הוורחת, היוגה אינה רק מרגיעה אלא גם מחזקת את הגוף, משפרת סיבולת לב ריאה ותורמת לגוף חזק, מתפקד, בריא וגמיש. לא ניתן להפריד בין הגוף והנפש ולעבוד על הרוח ללא עבודה נכונה על הגוף, ולכן העבודה הפיזית חיונית.

היוגה לא באה לשנות את חיינו, ובוודאי לא לשנות את האדם שבתוכנו. היוגה מלמדת אותנו להתנהל נכון עם הגוף שלנו, בתוך הסביבה הטבעית שלו. היוגה תתן לנו כלים להתמודד יותר טוב בחיינו העמוסים. אנשים שעובדים שעות רבות מול המחשב, נוטים לסבול מכאבי גב ודלקות מפרקים, ולמודים באמצעות היוגה לעבוד נכון יותר עם הגוף, להפעיל פחות לחץ, לשבת זקוף יותר, להרפות את מה שמופעל ללא צורך ולהפעיל שרירים ששכחנו מקיומם. סימטומים מציקים כמו רגליים נרדמות, כאבי צוואר ושכמות, כאבי גב תחתון ועוד, יכולים להיפתר באמצעות יוגה, וכך למנוע צורך בטיפול רפואי בעתיד (מה שאגב חוסך למקום העבודה הרבה כסף וזמן עבודה מבוזבז)

בתרגול יוגה באופן סדיר, באופן יחידני או בסדנה קבוצתית, במהלך יום עבודה או בסיומו, הופך הגוף להיות גמיש וחזק יותר, הוא מתמודד טוב יותר עם העומס היומיומי- הרגשי וגם הפיזי.

*דארמה מציעה סדנאות יוגה ותחומים נלווים לחברות ומקומות עבודה, וכן הסדרי הנחה לחברות גדולות.

You are currently viewing יוגה באמצע העבודה

כתיבת תגובה